The poet as a character, or: mobilizing camões

Authors

  • Mônica Genelhu Fagundes Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

DOI:

https://doi.org/10.37508/rcl.2025.nEsp.a1352

Keywords:

Mário Cláudio, Os naufrágios de Camões, mobile, open work, unfinishedness

Abstract

This paper analyzes how the figure and work of Camões are recovered in the novel Os naufrágios de Camões (2022), by Mário Cláudio, using as an articulating structure Alexander Calder’s mobiles and the principles that support their conception: openness, unfinishedness and appeal to the interaction of the viewer. These values seem to be translated into images and procedures, both in Camões’ poetry and in the fictional apprehension that the novelist makes of it when taking the poet as a character.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mônica Genelhu Fagundes, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professora Associada de Literatura Portuguesa na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Doutora em Literatura Comparada pela UFRJ. Sua área de pesquisa são os Estudos Interartes e seus interesses de investigação concentram-se em teorias da imagem e em diálogos entre literatura e artes visuais, com foco na poesia portuguesa moderna e contemporânea. É Regente da Cátedra Jorge de Sena para Estudos Luso-Afro-Brasileiros e membro do Polo de Pesquisas Luso-Brasileiras do Real Gabinete Português de Leitura.

References

ARNAUT, Ana Paula. Os naufrágios de Camões (Mário Cláudio): os passos perdidos do poeta (?). Revista do CESP, Belo Horizonte, v. 38, n. 59, p. 23-38, 2018. DOI: https://doi.org/10.17851/2359-0076.38.59.23-38

BAUDELAIRE, Charles. As flores do mal. Trad. Ivan Junqueira. São Paulo: Nova Fronteira, 1985.

CALDER, Alexander. Vertical foliage, 1941. 1 escultura. Disponível em: https://calder.org/works/hanging-mobile/vertical-foliage-1941/. Acesso em: 6 mar. 2025.

Calder’s Vertical Foliage, 1941, set in motion. [S. l.: s. n.], 16 jan. 2019. 1 vídeo (57 s). Publicado pelo canal Calder Foudation. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=A7YBA2E5zkY. Acesso em: 6 mar. 2025.

CAMÕES, Luís de. Lírica completa. Vol. II. 2ª Ed. Lisboa: INCM, 1994. CAMÕES, Luís de. Lírica completa. Vol. III. 2ª Ed. Lisboa: INCM, 2002.

CLÁUDIO, Mário. Os naufrágios de Camões. Belo Horizonte: Pontes, 2022.

DAMISCH, Hubert. Théorie du nuage. Pour une histoire de la peinture. Paris: Éditions du Seiul, 1972.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Trad. Vera Casa Nova, Márcia Arbex. Belo Horizonte: UFMG, 2015.

ECO, Umberto. Obra aberta. Forma e indeterminação nas poéticas contemporâneas. Trad. Giovanni Cutolo. São Paulo: Perspectiva, 2005.

KALEWSKA, Anna. Os naufrágios de Camões (2016), de Mário Cláudio – a intertextualidade camoniana e o diálogo intercultural com Luís Vaz e Alguns mais. Disponível em:https://www.academia.edu/116259063/Os_Naufr%C3%A1gios_de_Cam%C3%B5es_2016_de_M%C3%A1rio_Cl%C3%A1udio_a_intertextualidade_camoniana_e_o_di%C3%A1logo_intercultural_com_Lu%C3%ADs_Vaz_e_Alguns_mais. Acessado em 6/08/2024.

KRAUSS, Rosalind. Caminhos da escultura moderna. Tradução de Julio Fischer. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

MARTINS, Guilherme d’Oliveira. “Os naufrágios de Camões”, de Mário Cláudio. e-Cultura.pt, [Portugal], 18-24 set. 2017. Disponível em: https://www.e-cultura.pt/artigo/22377. Acesso em: 6 ago. 2024.

ROUGEMONT, Denis de. História do amor no Ocidente. Trad. Paulo Brandi e Ethel Brandi Cachapuz. São Paulo: Ediouro, 2003.

SILVEIRA, Jorge Fernandes da. Nau frágil no temporal. In: ALVES, Maria Theresa Abelha; SANTOS, Rita Aparecida Coêlho; NATÁRIO, Maria Celeste (org.). Mário Cláudio: palavra entre palavras – 50 anos de vida literária. Campinas, SP: Pontes, 2020. p. 123-128.

WORKS of Calder, 1950 by Herbert Matter. [S. l.: s. n.], 12 maio 2015. 1 vídeo (19 min). Publicado pelo canal Calder Foudation. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Qrox5s_nFgc&list=PPSV&ab_channel=CalderFoundation. Acesso em: 6 mar. 2025.

Published

2025-06-22

How to Cite

Genelhu Fagundes, M. (2025). The poet as a character, or: mobilizing camões. Converência Lusíada, 36(Esp.), 244–264. https://doi.org/10.37508/rcl.2025.nEsp.a1352