Mia Couto: escrita e racismo — ou “a arrogância de um único saber”...

Authors

  • José Paulo Cruz Pereira Universidade do Algarve

DOI:

https://doi.org/10.37508/rcl.2020.n43a370

Keywords:

writing, orality, racism, theology, sign

Abstract

We follow here Mia Couto’s distinction between writing as literary creation — a way of “discovering alterity” — and writing as a cultural practice and technical device that may inhibit that discovery. Understood, in its metaphysical sense, as a secondary and an exterior form of sign representation: “a signifier of the signifier”... — writing is also taken by Jacques Derrida, as an internal feature of language itself. Based on the same critical grounds we will read, not only Michel de Certeau, in his L’Écriture de l’histoire, on a certain colonial modernity, marked by the binary opposition writing/orality, but also Mia Couto’s own idea that, if culturally and politically imposed as the source of a unique knowledge, the common sense notion of writing will turn out to be a last haven for racism.

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Author Biography

José Paulo Cruz Pereira, Universidade do Algarve

Nasceu na ilha de Moçambique. Licenciou-se em Línguas e Literaturas Modernas pela Universidade Clássica de Lisboa, onde defendeu, em 1996, tese de mestrado em Literatura Comparada, mais tarde publicada com o título Uma cartografia transtornada: a Guernica de Carlos de Oliveira. Doutorou-se, em 2004, em Literatura Comparada pela Universidade do Algarve, onde leciona Literaturas Estrangeiras de Língua Portuguesa II e Comunicação na Contemporaneidade, e tem ensinado em diversos mestrados — nas áreas dos Estudos Pós-coloniais e dos Estudos Culturais, as quais atualmente investiga como membro do Grupo 7 do Centro de Literaturas e Culturas Lusófonas e Europeias (CLEPUL).

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Published

2020-04-30

How to Cite

Cruz Pereira, J. P. (2020). Mia Couto: escrita e racismo — ou “a arrogância de um único saber”. Converência Lusíada, 31(43), 92–111. https://doi.org/10.37508/rcl.2020.n43a370