On the short story as a canon of poetry: Eça, Machado and the aporias of modernity

Keywords: short story, poetry, briefness

Abstract

If we set out to read Machado de Assis’ short story “Missa do Galo” (1893) and Eça de Queirós’ “Civilização” (1892) in the light of the short story’s categorical guidelines, we’ll see that the unquestionable modernity of Machado’s short narrative isn’t exactly recognisable in the Queirosian short story. In the old (but unquestionably modern) wake of Poe, Macha­do’s short story seeks to show why the narrative exercise is, in this literary genre, as necessary as it is disliked - because there is always a story to tell, but only its most visible face is told, the secret profile of which seems to prefer to retreat to the meaningful virtuality of an instant that then opens up to what transcends it in the possibility of meaning. For its part, Eça’s short story, published for the first time in 1892 in the Portuguese newspaper Gazeta de Notícias (and which would later become the matrix for the novel A cidade e as serras, published in 1901), does not embrace the discursiveness of the frame that shapes Machado de Assis’ short story, which is still profoundly modern today in its compositional defence of a brevity that cannot be measured according to the thread of logic dictated by number.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isabel Cristina Rodrigues, Universidade de Aveiro

É Professora Catedrática do Departamento de Línguas e Culturas da Universidade de Aveiro, onde leciona desde 1991, tendo apresentado uma dissertação de doutoramento sobre a obra de Vergílio Ferreira (A Palavra Submersa. Silêncio e Produção de Sen­tido em Vergílio Ferreira), publicada em 2016 pela INCM e à qual foi atri­buído, em 2017, o Grande Prémio de Ensaio da Associação Portuguesa de Escritores (APE). Exerce maioritariamente a sua docência e investigação nos domínios da Literatura Portuguesa Contemporânea e da Teoria da Literatura. Em extensão do seu percurso académico, tem integrado júris de prémios literários como os da Associação Portuguesa de Escritores e da Associação Portuguesa dos Críticos Literários, bem como o painel de Estudos Literários encarregado da avaliação de Projetos de Doutoramento e Pós-Doutoramento da Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT).

References

ALDECOA, Ignacio. Opiniones de algunos autores sobre el cuento. In: BRANDENBERGER, Erna. Estudios sobre el cuento español contemporáneo. Madrid: Editora Nacional, 1973. p. 128-144.

AMAT, Nuria. Escribir cuentos (epílogo). In: MANSFIELD, Katherine. En la bahía. Buenos Aires: Editora Losada, 2003. p. 209-220.

ASSIS, Machado de. Missa do Galo. In: ASSIS, Machado de. Missa do Galo e outros contos. São Paulo: Editora Unesp, (2011 [1893]). p. 11-19.

BORGES, Jorge Luis. Prólogos con un prólogo de prólogos. Buenos Aires: Emecé, (1999 [1975]).

CORTÁZAR, Julio. Algunos aspectos del cuento. Cuadernos Hispanoamericanos. Madrid, n. 255, p. 403-416, mar. 1971. Disponível em: http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc7w6w6. Acesso em: 10 mar. 2024.

GIBOUX, Audrey. Tradition, Modernité: un éternel retour? Préface. Comparatismes en Sorbonne, n. 1, p. 9-21, fev. 2010. Disponível em : https:// univ-rennes2.hal.science/hal-016203642. Acesso em: 10 mar. 2024.

HOYO, Arturo del. Opiniones de algunos autores sobre el cuento. In: BRANDENBERGER, Erna. Estudios sobre el cuento español contemporáneo. Madrid: Editora Nacional, 1973. p. 132-134.JORGE, Lídia. O signo da brevidade. In: JORGE, Lídia. Em todos os Sentidos. Lisboa: D. Quixote, 2020. p. 149-153.

LOPES, Adília. Fazer prosa, fazer rosa. Crónicas da Vaca Fria,[S. l.] 18 jun. 2001. Disponível em: https://arlindo-correia.com/adilia_lopes_fria. html#Fazer%20Prosa,%20Fazer%20Rosa. Acesso em: 10 mar. 2024.

MATUTE, Ana María. Opiniones de algunos autores sobre el cuento. In: BRANDENBERGER, Erna. Estudios sobre el cuento español contemporáneo. Madrid: Editora Nacional, 1973. p. 140-141.

MAY, Charles (2004). Why Short Stories are Essential and Why They are Seldom Read. ResearchGate, California State University, p. 1-14, jan. 2004. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/242233322_ Why_Short_Stories_Are_Essential_and_Why_They_Are_Seldom_ Read: Acesso em: 10 mar. 2024.

NOVALIS. Escritos escogidos. Edición de Ernst-Edmundo Keil e Jenaro Talens. Madrid: Visor, 2014. p. 103-123.

PATEA, Viorica (ed.). Short Story Theories. A Twenty-first-century Perspective. Amsterdam-New York: Editions Rodopi, 2012.

PIGLIA, Ricardo. Teses sobre o conto. In: PIGLIA, Ricardo. Formas Breves. Trad. de José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. p. 89-94.

PIWNIK, Marie-Hélène. Introdução. In: QUEIRÓS, Eça de. Contos I. Edição crítica de Marie-Hélène Piwnik. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2009. p. 16-32.

POE, Edgard Allan. The Poetic Principle (1850). In: POE, Edgard Allan. Essays and Reviews. New York: The Library of America, 1984a. p. 71-94.

POE, Edgard Allan. Nathaniel Hawthorne. Twice-Told Tales (1842). In: POE, Edgard Allan. Essays and Reviews. New York: The Library of America, 1984b. p. 568-577.

POE, Edgard Allan. Nathaniel Hawthorne. Twice-Told Tales and Mosses from an Old Manse (1842). In: POE, Edgard Allan. Essays and Reviews. New York: The Library of America, 1984c. p. 577-588.

QUEIRÓS, Eça de. Civilização. In: QUEIRÓS, Eça de. Contos I. Edição crítica de Marie-Hélène Piwnik. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2009 [1892]. p. 225-249.

QUIÑONES, Fernando. Opiniones de algunos autores sobre el cuento. In: BRANDENBERGER, Erna. Estudios sobre el cuento español contemporáneo. Madrid: Editora Nacional, 1973. p. 143.

SENA, Jorge de. Conto brevíssimo. In: SENA, Jorge de. Antigas e Novas Andanças do Demónio. Lisboa: Edições 70, 1984. p. 167-169.

SILVA, Vítor Aguiar e. O conto como escrita dialógica entre o modo narrativo e o modo lírico. In: SILVA, Vítor Aguiar e. Colheita de Inverno. Ensaios de Teoria e Crítica Literárias. Coimbra: Almedina, 2020. p. 273-289.

Published
2024-04-21
How to Cite
Rodrigues, I. C. (2024). On the short story as a canon of poetry: Eça, Machado and the aporias of modernity. Converência Lusíada, 35(Esp.), 12-40. https://doi.org/10.37508/rcl.2024.nEsp.a1214