The Canon Between Statues and Words: Camões & Company in José Saramago

Keywords: Saramago, Camões, canon, intertextuality, intermediality

Abstract

As an inescapable figure of the Portuguese canon, Camões is one of the key authors in José Saramago’s library, and he stands out in the literary landscape of The Year of the Death of Ricardo Reis (1984). Taking into ac­count other studies on the subject, this paper seeks to analyze how this novel addresses both Camões and part of its reception. The main goal is to show that more than one Camões is presented throughout the nar­rative and that the representation of the canon in Saramago in general passes through the revision of what has already been said and done with it, passes through the reading of other paintings of the same place, inev­itably transformed, if not created, by them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sara Grünhagen, Sorbonne Nouvelle / Universidade de Coimbra

Doutora em Literatura Portuguesa pela Université Sor­bonne Nouvelle, em cotutela com a Universidade de Coimbra. É autora de José Saramago et son atelier d’écriture (Honoré Champion, 2022) e coeditora de A ofi­cina de Saramago (INCM, 2022) e Characters and Figures: Conceptual and Crit­ical Approaches (Almedina, 2021). Atualmente leciona na Sorbonne Nouvelle

References

ANDRADE, Luís Miguel Oliveira; TORGAL, Luís Reis. Feriados em Portugal: tempos de memória e de sociabilidade. 2.ª ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2012.

BOURNEUF, Roland; OUELLET, Réal. L’univers du roman. 2.ª ed. Paris: PUF, 1995.

CAMÕES, Luís de. Os Lusíadas. Org. António José Saraiva. Porto: Figueirinhas, 1982.

CAMÕES, Luís de. Rimas, autos e cartas. Org. Álvaro Júlio da Costa Pimpão. Porto: Civi-lização, 1978.

CERDEIRA, Teresa Cristina. O avesso do bordado: ensaios de literatura. Lisboa: Cami-nho, 2000.

COMPAGNON, Antoine. Le démon de la théorie: littérature et sens commun. Paris: Seuil, 1998.

DEL LUNGO, Andrea. L’incipit romanesque. Paris: Seuil, 2003.

HANSEN-LÖVE, Aage A. Intermedialität und Intertextualität. Probleme der Korrela-tion von Wort- und Bildkunst: Am Beispiel der russischen Moderne. In: SCHMID, Wolf; STEMPEL, Wolf-Dieter (orgs.). Dialog der Texte: Hamburger Kolloquium zur Intertex-tualität. Wien: Gesellschaft zur Förderung slawistischer Studien, p. 291-360, 1983.

HILTON, John. Adamastor, Gigantomachies, and the Literature of Exile in Camões’ Lusíads, Journal of the Australasian Universities Modern Language Association – AUMLA, n. 112, p. 1-23, 2009.

MARTINS, José Cândido de Oliveira. Releituras de Camões na escrita de Saramago, Re-vista Colóquio/Letras, n. 210, p. 50-60, maio 2022.

PESSOA, Fernando. Obra poética. Org. Maria Aliete Galhoz. 2.ª ed. Rio de Janeiro: Agui-lar, 1965.

QUEIRÓS, Eça de. O crime do padre Amaro: 2.ª e 3.ª versões. Org. Carlos Reis e Maria do Rosário Cunha. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2000.

RAJEWSKY, Irina. Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Pers-pective on Intermediality, Intermédialités: Histoire et théorie des arts, des lettres et des techniques, Université de Montréal, n. 6, p. 43- 64, 2005.

REIS, Carlos. Diálogos com José Saramago. Lisboa: Caminho, 1998.

RIBEIRO, Bernardim. Menina e moça ou Saudades. Org. Juan M. Carrasco González. Coimbra: Angelus Novus, 2008.

SARAMAGO, José. As notas de Ricardo Reis, Revista Ler, n. 44, p. 106-115, 1999.

SARAMAGO, José. Cadernos de Lanzarote: diário IV. 2.ª ed. Lisboa: Caminho, 1998.

SARAMAGO, José. O ano da morte de Ricardo Reis: romance [dactiloscrito]. BNP Esp. N45/11, 1983. Disponível em: http://purl.pt/13872. Acesso em: 28 out. 2022.

SARAMAGO, José. O ano da morte de Ricardo Reis. 25.ª ed. Porto: Porto Editora, 2016.

SARAMAGO, José. Viagem a Portugal. 26.ª ed. Porto: Porto Editora, 2016.

SERRÃO, Joel. Cesário Verde: interpretação, poesias dispersas e cartas. 2.ª ed. Lisboa: Delfos, 1961.

VERDE, Cesário. Cânticos do realismo: o livro de Cesário Verde. Org. Helena Carvalhão Buescu. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2015.

VIRGÍLIO. Eneida, v. I. Trad. João Franco Barreto. Typografia Rollandiana: Lisboa, 1808.

WOLF, Werner. (Inter)mediality and the Study of Literature, CLCWeb: Comparative Literature and Culture, v. 13, n. 3, p. 2-9, 2011.

WOLF, Werner. The Musicalization of Fiction: a Study in the Theory and History of In-termediality. Amsterdã: Rodopi, 1999.

Published
2023-08-25
How to Cite
Grünhagen, S. (2023). The Canon Between Statues and Words: Camões & Company in José Saramago. Converência Lusíada, 34(Esp.), 40-58. https://doi.org/10.37508/rcl.2023.nEsp.a850