The relationship between Judith Teixeira’s and Charles Baudelaire’s poetry
DOI:
https://doi.org/10.37508/rcl.2023.n50a844Keywords:
Judith Teixeira, Charles Baudelaire, decadentism-symbolismAbstract
We aim in this article to demonstrate the relationship that exists between the poetics of Judith Teixeira and those of Charles Baudelaire. To do this, we compare some extracts from their poetry, against the background of the more pertinent aspects of decadentism-symbolism. We conclude by briefly reflecting on whether or not Judith Teixeira, too, deserves a place among the poètes maudits.
Downloads
References
BALAKIAN, Anna. O Simbolismo. Trad. José Bonifácio A. Caldas. São Paulo: Editora Perspectiva, 1985.
BAUDELAIRE, Charles. As flores do mal. Tradução de Mário Laranjeira. Prefácio de Álvaro Faleiros. São Paulo: Martin Claret, 2011.
CASCAIS, Fernando. Uma leitura queer da Conferência “De mim” de Judite Teixeira. In: SILVA, Fabio Mario da; RITA, Annabela; DAL FARRA, Maria Lúcia; VILELA, Ana Luísa; OLIVEIRA, Ana Maria (orgs.). Judith Teixeira: ensaios críticos no centenário do modernismo. Lisboa, Viseu, Porto: Edições Esgotadas, 2017, p. 75-105.
DAL FARRA, Maria Lúcia. Judith Teixeira. In: MARTINS, Fernando Cabral. Dicionário de Fernando Pessoa e do modernismo português. São Paulo: Leya, 2010, p. 845-846.
DIAS-SANCHO, José; TEIXEIRA, Judith. A entrevista desta semana. A poetisa Judith Teixeira fala-nos da sua Arte e das suas intenções. In: FALCÃO, Victor (dir.). Revista Portuguesa Literária. n. 3, Lisboa, 24 de mar. 1923, p. 16.
FALEIROS, Álvaro. Brota uma nova flor no jardim de Baudelaire. In: BAUDELAIRE, Charles. As flores do mal. Tradução de Mário Laranjeira. Prefácio de Álvaro Faleiros. São Paulo: Martin Claret, 2011, p. 11-18.
GEORGE, João Pedro. O que é um escritor maldito? Estudo de sociologia da literatura. Lisboa: Verbo/Babel, 2013.
ILLOUZ, J. Le Symbolisme. Paris: Librairie Générale Française, 2004.
MENDES, Maria do Carmo. Cores ardentes: imagens decadentistas na poesia de Judith Teixeira. In: SILVA, Fabio Mario da; RITA, Annabela; DAL FARRA, Maria Lúcia; VILELA, Ana Luísa; OLIVEIRA, Ana Maria (orgs.). Judith Teixeira: ensaios críticos no centenário do modernismo. Lisboa, Viseu, Porto: Edições Esgotadas, 2017, p. 293-305.
PEREIRA, José Carlos Seabra. As literaturas em língua portuguesa (das origens aos dias atuais). Prefácio Carlos Ascenso André. Lisboa: Gradiva, 2019.
PEREIRA, José Carlos Seabra. A condição do Simbolismo em Portugal e o litígio das modernidades. Nova Renascença. v. 35-38, 1990, p. 149-151.
PESSANHA, Camilo. Clepsidra. Coord. Carlos Reis. Edição de texto Barbara Spaggiari. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2014.
PEYRE, Henri. La Littérature Simboliste. Paris: Press Universitaires de France, 1976.
SAMYN, Henrique Marques; ARAO, Lina. Lesbianidade e resistência em Judith Teixeira: uma leitura de ‘A minha amante’. In: SILVA, Fabio Mario; RITA, Annabela; DAL FARRA, Maria Lúcia; VILELA, Ana Luísa; OLIVEIRA, Ana Maria (orgs.). Judith Teixeira: ensaios críticos no centenário do modernismo. Lisboa, Viseu, Porto: Edições Esgotadas, 2017, p. 277-292.
SILVA, Fabio Mario da. As bizarrias de Judith Teixeira. Iberic@l. n. 16. Paris: Sorbonne 2019, p. 45-54. Disponível em: https://iberical.sorbonne-universite.fr/numeros/Iberic@l-no16-automne-2019.pdf. Acesso em: 17 de maio 2023.
SILVA, Fabio Mario da. A figura da mulher de vermelho. Uma leitura do poema ‘A Mulher do Vestido Encarnado’, de Judith Teixeira. Atlante. Revue détudes romanes. n. 16. Lille: Université de Lille, 2022, p. 1-10. Disponível em: http://journals.openedition.org/atlante/18735. Acesso em: 23 abr. 2023.
TEIXEIRA, Judith. A Polícia e as Letras. O caso da apreensão dos livros e o que nos afirma D. Judith Teixeira. Diário de Lisboa. n. 586, Ano 2. Terça, 6 mar. 1923, Fundação Mário Soares / DRR - Documentos Ruella Ramos. Disponível em: http://casacomum.org/cc/visualizador?pasta=05740.004.00865#!5. Acesso em: 16 abr. 1926.
TEXEIRA, Judith. Poesia e Prosa. Org. e estudos introdutórios de Cláudia Pazos Alonso e Fabio Mario da Silva. Lisboa: Dom Quixote, 2015.
VERLAINE, Paul. Art poétique. Jadis e naguère. Paris: Poésie Gallimard, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Convergência Lusíada agree with the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Revista Convergência Lusíada is licensed under a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.