Agostinho e a Literatura Portuguesa

Authors

  • Helena Maria Briosa e Mota

Keywords:

Agostinho da Silva, Portugal, Brazil, cultural divulgation, Portuguese Literature, Esperanto, Educational citi­zenship, New World, Heteronym, Fernando Pessoa, Eça de Queiroz

Abstract

ln this year of 2006, when we celebrate a hundred years of Agostinho da Silva's birth, we propose a reflection about the literary production of an author who became known in the twentieth century in Portugal for working towards cultural democratization achieved through the writing the Biographies and the Booklets of cultural diffusion, and in Brazil for founding Universities and Study Centers.
From the analysis of some of Agostinho da Silva's works we will address briefly the evolution of Portuguese Literature, with special attention to some authors he studied, namely Fernão Lopes, Camões, Father António Vieira, Almeida Garrett, and mainly Eça de Queiroz and Fernando Pessoa. We shall also approach some of his literary essays, fiction texts and poetry.
ln the analysis of Agostinho da Silva's style and prose, we shall see how his proposi­tions fit twentieth-century Portuguese Literature and contribute to the understanding of his ideas.

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Author Biography

Helena Maria Briosa e Mota

Professora e mestre em Educação. Dedica-se à investigação da obra pedagógica de Agostinho da Silva, objecto da sua tese de doutoramento, em curso. É responsável pela selecção, anotação e estudos introdutórios dos volumes Textos Pedagógicos I e II e Biografias I, II e III integrados nas Obras de Agostinho da Silva (Lisboa, Âncora Editora e Círculo de Leitores, 1999-2003). Colabora no levantamento de espólio de Agostinho da Silva, tendo a seu cargo o processo da PIDE/DGS. Tem estudos publicados em jornais e revistas. É co-autora de Uma introdução ao estudo do pensamento pedagógico do Professor Agostinho da Silva, Lisboa: Hugin, 1996.

Published

2007-06-30

How to Cite

Maria Briosa e Mota, H. (2007). Agostinho e a Literatura Portuguesa . Converência Lusíada, 21(23), 112–147. Retrieved from https://convergencialusiada.com.br/rcl/article/view/604