Silenced Xerazades or some ambiguities and resiliences in the feminine: reflections around Falsos Preconceitos, by Nita Clímaco

Keywords: Resilience, sexual dissidences, female portuguese fiction, Nita Clímaco

Abstract

The present work proposes a reading of the novel Falsos preconceitos (1964/1969), by the Portuguese writer based in France Nita Clímaco. With a small but expressive fictional production in the 1960s, the author under study appears on the scene with an ambiguous and, at the same time, bold approach on topics considered taboo for Portuguese society at that time. Remembering, therefore, one of his works can mean an effective path of understanding, not only of a not-so-distant past, but also of the present moment itself. Based on the assumptions Ana Bárbara Martins Pedrosa (2017), Cândido de Azevedo (1997) and Maria Luisa Alvim (1992), who highlight some of the works prohibited over the years of fascist power on the ground Portuguese and the reverberations of censorship scenes about the production of female authorship, the main objective is to reflect on the aforementioned text by Nita Clímaco. Taken together, the writers of this scenario can be understood as well-finished examples of Xerazades (LIMA, 2012), many of them silenced in their respective times, whose effabulations, even today, remain impactfully current and capable of raising questions about the impositions that arise and how to them resist and challenge through the narrative creation bias.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Vicente Valentim, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutor em Letras (Literatura Portuguesa), pela Faculdade de Letras da UFRJ e Professor Associado de Literaturas de Língua Portuguesa (Literatura Portuguesa e Literaturas Africanas de Língua Portuguesa) do Departamento de Letras e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura da UFSCar/SP, onde também coordena o Grupo de Estudos Literários Portugueses e Africanos (GELPA/UFSCar). Entre seus projetos de investigação, destacam-se “Ler o século XXI: a novíssima ficção portuguesa” (Bolsa de Produção em Pesquisa do CNPq) e “Xerazades silenciadas: a escrita de autoria feminina em Portugal (1940-1970)” (ProEx/UFSCar). Bolsista de Produtividade em Pesquisa pelo CNPq. Atualmente, está como Presidente da ABRAPLIP (Associação Brasileira de Professores de Literatura Portuguesa), no biênio 2022-2023.

References

ALVIM, Maria Luísa. Livros portugueses proibidos no regime fascista: uma bibliografia. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 1992. Disponível em: http://eprints.rclis.org/9342/1/livros_proibidos.pdf. Acesso em: 01 out. 2020.

AZEVEDO, Cândido de. Mutiladas e proibidas. Para a história da censura literária em Portugal nos tempos do Estado Novo. Lisboa: Caminho, 1997.

BEJA, Rui. O livro em Portugal na década de 70 do século XX – Transições e desenvolvimento sociocultural. Anais do Simpósio Internacional “Edição e recepção do livro na Iberoamérica desde o Pós-II Guerra Mundial até 2000”.

Lisboa: FCSH/Universidade Nova de Lisboa, 2016. Disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/16902?mode=full. Acesso em: 27 ago. 2021.

CLÍMACO, Nita. Falsos preconceitos. Lisboa: Galeria Panorama, 1969.

ELSEN, Claude. Homo Eroticus: esquisse d’une psychologie de l’erotisme. Paris: Gallimard, 1953.

INÁCIO, Emerson da Cruz. Homossexualidade, homoerotismo e homossociabilidade: em torno de três conceitos e um exemplo. In: SANTOS, Rick e GARCIA, Wilton (org.). A escrita de Adé. Perspectivas teóricas dos estudos gays e lésbic@s no Brasil. São Paulo: Xamã: NCC/SUNY, 2002, p. 59-70.

LIMA, Isabel Pires de. “Quando Xerazade fala português: presenças de Xerazade no romance lusófono”. In: Colóquio / Letras, Lisboa, n. 180, p. 63-74, 2012.

KAAS, Hailey. O que é transfeminismo? Uma breve introdução. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/mod/resource/view.php?id=247132. Acesso em: 28 out. 2020.

MAUÉS, Flamarion. Livros que tomam partido: edição e revolução em Portugal, 1968-1980. Lisboa: Parsifal, 2019.

PEDROSA, Ana Bárbara Martins. Escritoras portuguesas e Estado Novo: as obras que a ditadura tentou apagar da vida pública. Florianópolis: Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas, UFSC, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/183612/PICH0178-T.pdf?sequence=-1&isAllowed=y. Acesso em: 03 set. 2020.

PEDROSA, Ana Bárbara Martins. Nita Clímaco: a proibição de Falsos preconceitos. Esquerda, 02 de agosto de 2019. Disponível em: https://www.esquerda.net/dossier/nita-climaco-proibicao-de-falsospreconceitos/62298. Acesso em: 27 ago. 2021.

POLESSO, Natália Borges. “Se tem uma coisa que me deixa muito feliz é poder acordar de manhã e saber que o feminismo existe e ele está sendo debatido e falado” (Entrevista com Natália Borges Poelsso. Via Atlântica, São Paulo, n. 39, p. 419-437, 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/178500 Acesso em: 30 nov. 2021.

POLICARPO, Verônica. Sexualidades em construção, entre o privado e o público. In: ALMEIDA, Ana Nunes de (coord.). História da vida privada em Portugal. Os nossos dias. Lisboa: Círculo de Leitores, 2011, p. 48-79.

SANTOS, António Costa. Proibido. Lisboa: Guerra e Paz, 2015.

Published
2022-11-10
How to Cite
Vicente Valentim, J. (2022). Silenced Xerazades or some ambiguities and resiliences in the feminine: reflections around Falsos Preconceitos, by Nita Clímaco. Converência Lusíada, 33(48), 100-132. https://doi.org/10.37508/rcl.2022.n48a512