Empire-minute: (im)pacts of memory in A noite das mulheres cantoras, by Lídia Jorge

  • Ariane de Andrade da Silva Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
Keywords: Lídia Jorge, Choreographed memory, Female characters, Symbolic violence, Silences

Abstract

This paper focuses on the work A noite das mulheres cantoras (2011), by the Portuguese writer Lídia Jorge. In the novel, we follow the story of a group of five female singers in their search for stardom. Meanwhile, a narrator returned from Africa, fractured, and haunted by traumas from her own past, stands out. For Maria Graciete Besse (2013, p. 126, our translation), Lídia Jorge’s gaze “rescues from the silence the porous outlines of strangeness and difference”. With this in mind, we are interested in reflecting on the pacts of silence and the symbolic violence present in the narrative, as well as its impacts on the development of the female characters. Finally, it is important for us to investigate in which ways the structure of the narrative acts as a metaphor for the fragmentation of the narrator’s memory and, why not, from the past itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ariane de Andrade da Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutoranda em Estudos de Literatura na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/CAPES). Mestre em Literatura Portuguesa e Especialista em Literatura Brasileira, ambos na UERJ. Licenciada em Letras na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), com período sanduíche na Universidade de Coimbra. Atualmente, é tutora no curso de Letras (CEDERJ/UFF) e integra o Grupo de Pesquisa ALDEIA - Artes, Linguagens, Decolonialidades e Epistemologias Indígenas, Afrodiaspóricas e de África (UEMG/CNPq).

References

BESSE, Maria Graciete. Memória, empoderamento e ética na obra de Lídia Jorge. Revista Abril – NEPA / UFF, v. 5, n. 11, p. 117-134, 30 nov. 2013. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistaabril/article/view/29665/17206. Acesso em: 21 set. 2022.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. 2ª Ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002. Trad. Maria Helena Kühner.

GOTLIB, Nádia Battella. Teoria do conto. São Paulo: Ática, 1990.

JORGE, Lídia. A noite das mulheres cantoras. São Paulo: Leya, 2012.

SARLO, Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SIMAS-ALMEIDA, Leonor. Ecos de A Costa Dos Murmúrios em A Noite das Mulheres Cantoras, de Lídia Jorge: Esquecimento, Memória e Parábolas Sociais. Diacrítica, v. 31, n. 2, p. 137-155, 3 out. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.21814/diacritica.235. Acesso em: 21 set. 2022.

ZUCOLO, Nicia Petreceli. A Ilusão Representada: Memória e inverdade em A Noite Das Mulheres Cantoras, de Lídia Jorge. ContraCorrente: Revista do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas, [S.l.], n. 3, p. 195-198, maio 2017. ISSN 2525-4529.

Published
2022-11-10
How to Cite
de Andrade da Silva, A. (2022). Empire-minute: (im)pacts of memory in A noite das mulheres cantoras, by Lídia Jorge. Converência Lusíada, 33(48), 133-149. https://doi.org/10.37508/rcl.2022.n48a502