In search of a lost place: Guiomar Torrezão, voice and opinion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37508/rcl.2022.n48a493

Keywords:

persona, female authorship, female emancipation, nineteenth-century novel

Abstract

Guiomar Torrezão (1844-1898) was one of the first Portuguese female writers to make a living out of her journalistic and literary career. Her intention of building a firm and imposing voice is clear from her first texts; a voice that would not let her fall into the (false) modesty so common among other female voices, or torture herself over the incipience of her knowledge. Her authorial presence is, therefore, strong, and obvious her desire to create a space for herself and her work amongst the Portuguese literates and critics. In this article, I aim to explore how this professional boldness, does not, however, translate necessarily into the subversion of common-place ideas held by the Portuguese intellectual milieu about women, nor into an explicit and clear desire to fight for female emancipation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mónica Ganhão, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa

Doutoranda em Estudos Portugueses e Românicos estando a desenvolver o projecto de tese intitulado “Mulheres entre homens: dinâmicas de género na literatura portuguesa oitocentista”. Os seus interesses englobam a autoria feminina, a representação literária da mulher e o estudo da relação entre a escrita feminina e masculina.

References

ALMEIDA, Fialho de. Figuras de Destaque (Livro Póstumo). Lisboa: Livraria Clássica Editora de A. M. Teixeira e C.ª, 1923. p. 187-195.

ALONSO, Cláudia Pazos. Modernity in the Making: the women at the heart of A Voz Feminina and O Progresso. In: VILELA, Ana Luisa; SILVA, Fabio Mario; DAL FARRA, Maria Lúcia (ed). O Feminino e o Moderno. Lisboa: CLEPUL, 2017, p. 37-57.

CASTRO, Zília Osório de; ESTEVES, João Esteves (dir.). Dicionário no Feminino (Séculos XIX-XX). Lisboa: Livros Horizonte, 2005. p. 379-383.

CUNHA, Sílvia Marisa. Guiomar Torrezão e a inscrição ficcional do diário: Uma arte discreta da transgressão. In: PINHEIRO, Cristina Santos; EMONTS, Anne Martina; FRANCO Maria da Glória; BEJA, Maria João (coord.). Mulheres: Feminino, Plural - Colóquio Internacional “A mulher em debate: passado-presente”. Lisboa: Nova Delphi, 2014. p. 175-185.

KAMITA, Rosana Cássia. Revista “A Mensageira”: alvorecer de uma nova era?. Revista Estudos Feministas: Número especial – Publicações Feministas, Florianópolis, n. 12, p. 164-168, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2004000300018. Acesso em: 20 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2004000300018

NÓVOA, António. Dicionário de Educadores Portugueses. Lisboa: Edições ASA, 2003. p. 1383-1384.

TORREZÃO, Guiomar. Meteoros. Lisboa: Typographia de Christóvão A. Rodrigues, 1875.

TORREZÃO, Guiomar. Rosas pálidas: narrativas originais, 2. ed. Porto: Livraria Portuense – Editora, 1877 [1873].

TORREZÃO, Guiomar. No teatro e na sala. Lisboa: David Corazzi – Editor, Empreza das Horas Românticas, 1881.

TORREZÃO, Guiomar. Idílio à Inglesa (contos modernos). Lisboa: Livraria Ferreira, 1886.

TORREZÃO, Guiomar. As batalhas da vida. Lisboa: Livraria de António Maria Pereira, 1892.

TORREZÃO, Guiomar. Flávia. Lisboa: Livraria Ferin, 1897.

Published

2022-11-10

How to Cite

Ganhão, M. (2022). In search of a lost place: Guiomar Torrezão, voice and opinion. Converência Lusíada, 33(48), 39–58. https://doi.org/10.37508/rcl.2022.n48a493