Lyrical itineraries through Ouro Preto in Portuguese and Brazilian Estado Novo magazines: Mário de Andrade, Carlos Drummond de Andrade, Henriqueta Lisboa and Cecília Meireles
DOI:
https://doi.org/10.37508/rcl.2021.n46a449Keywords:
Atlântico magazine, Travel in Brazil magazine, literary itineraries, literature and tourismAbstract
This article aims to discuss four texts about Ouro Preto by Brazilian writers, published in Portuguese and Brazilian Estado Novo magazines. They are: an essay by Mário de Andrade about Aleijadinho, poems by Carlos Drummond de Andrade and Henriqueta Lisboa, all published in Atlântico: Revista Luso-Brasileira, and a chronicle by Cecília Meireles, “Holy-week in Ouro Preto”, published in Travel in Brazil magazine. The aim is to analyze how these texts relate to policies of national historic and artistic assets and to the diffusion of tourism in Ouro Preto in the 1940s, composing tourist-literary itineraries through this city.
Downloads
References
ANDRADE, Mário. O gênio e a obra de Aleijadinho, Atlântico: revista luso-brasileira, Lisboa-Rio de Janeiro: Edição do SPN e do DIP, n. 1, p. 40-51, Primavera de 1942. Disponível em: http://hemerotecadigital.cmlisboa.pt/Periodicos/Atlantico_RevistaLusoBrasileira/Atlantico.htm. Acesso em: 15/10/2020.
ANDRADE, Mário. Aspectos das Artes Plásticas no Brasil. 3ª. ed. Belo Horizonte: Itatiaia, 1984.
BAGOLIN, Luiz Armando. “O Aleijadinho” e sua recepção histórica e crítica, Projeto Minas Mundo. Disponível em: https://projetominasmundo.com.br/pessoas/o-aleijadinho-e-sua-recepcao-historica-e-critica/. Acesso em: 23/02/2021.
BANDEIRA, Manuel. Guia de Ouro Preto. São Paulo: Global, 2015.
BENJAMIN, Walter. A Obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica, Obras Escolhidas: – magia e técnica, arte e política. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.
CAMILO, Vagner. Uma poética da indecisão: Brejo das Almas, Novos Estudos CEBRAP, n. 57, p. 37-58, julho de 2000.
CRISTÓVÃO, Fernando. Para uma teoria de literatura de viagens, Condicionantes culturais da literatura de viagens. Coimbra: Almedina, 2002.
DA MATTA, Roberto. A Casa e a Rua. 5ª. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.
DRUMMOND DE ANDRADE, Carlos. O vôo sobre as igrejas, Atlântico: revista luso-brasileira, Lisboa-Rio de Janeiro: Edição do SPN e do DIP, n. 1, p. 113-114, Primavera de 1942. Disponível em: http://hemerotecadigital.cm-lisboa.pt/Periodicos/Atlantico_RevistaLusoBrasileira/Atlantico.htm. Acesso em: 15/10/2020.
FERRO, António. Algumas palavras, Atlântico: revista luso-brasileira, Lisboa-Rio de Janeiro: Edição do SPN e do DIP, n. 1, p. 11-13, Primavera de 1942. Disponível em: http://hemerotecadigital.cm-lisboa.pt/Periodicos/Atlantico_RevistaLusoBrasileira/Atlantico.htm. Acesso em: 15/10/2020.
FONTES, Lourival. Unidade espiritual, Atlântico: revista luso-brasileira, Lisboa-Rio de Janeiro: Edição do SPN e do DIP, n. 1, p. 17-19, Primavera de 1942. Disponível em: http://hemerotecadigital.cm-lisboa.pt/Periodicos/Atlantico_RevistaLusoBrasileira/Atlantico.htm. Acesso em: 15/10/2020.
FONTOURA, João Neves da. A realidade do acordo cultural, Atlântico: revista luso-brasileira, Lisboa-Rio de Janeiro: Edição do SPN e do DIP, n. 4, p. 11-14, 1943. Disponível em: http://hemerotecadigital.cm-lisboa.pt/Periodicos/Atlantico_RevistaLusoBrasileira/Atlantico.htm. Acesso em: 15/10/2020.
HOLANDA, Sérgio Buarque de. Raízes do Brasil. Rio de Janeiro: José Olympio, 1986.
LISBOA, Henriqueta. Poesia de Ouro Preto, Atlântico: revista lusobrasileira, Lisboa-Rio de Janeiro: Edição do SNI e DNI, n. 2, p. 23-26, 1946. Disponível em: http://hemerotecadigital.cm-lisboa.pt/Periodicos/Atlantico_RevistaLusoBrasileira/Atlantico.htm. Acesso em: 15/10/2020.
MEIRELES, Cecília. Holy-week in Ouro Preto, Travel in Brazil, Rio de Janeiro: DIP, v. 2, n. 4, p. 14-32, 1942.
OLIVEIRA, Ilca Vieira de. Henriqueta Lisboa & Mário de Andrade: um diálogo sobre os “Três Poemas da Terra”, Revista Araticum. Programa de Pós-Graduação em Letras/Estudos Literários da Unimontes, v. 17, n. 1, p. 16-37, 2018.
QUINTEIRO, Sílvia; BALEIRO, Rita. Estudos em literatura e turismo. Lisboa: Universidade de Lisboa, 2017.
RATTNER, Jair. Pesquisador diz que Aleijadinho é mito, Folha de S. Paulo, Ilustrada, 16 de março de 1996. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/1996/3/16/ilustrada/19.html. Acessado em 22/02/2021.
RIBEIRO, Carla. Um intelectual orgânico no Estado Novo de Salazar: as ideias e os projetos de luso-brasilidade de António Ferro, Intellèctus. Rio de Janeiro: UERJ, ano XVI, n. 2, p. 45-67, 2017a. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/intellectus. Acessado em: 15/10/2020. DOI: https://doi.org/10.12957/intellectus.2017.31651
RIBEIRO, Carla. A educação estética da nação e a “Campanha do Bom Gosto” de António Ferro (1940-1949). Estudos Ibero-Americanos, Porto Alegre: PUC-RS, v. 43, n. 2, p. 289-302, maio-agosto de 2017b. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/issue/view/1121. Acesso em 15/10/2020. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-864X.2017.2.24663
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Convergência Lusíada agree with the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Revista Convergência Lusíada is licensed under a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.