Experiencing the classics in the classroom: adaptation of the Os lusíadas for string literature

  • Rodrigo Lucena Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
  • Nailson Monteiro Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
Keywords: classical literature, Os Lusíadas, adaptation, cordel

Abstract

Due to the constant debates about the difficulties of taking the classical literature to the classroom of basic education, and based on the premise of literature as a human right, there arose the interest to investigate a viable alternative — in addition to those already existing such as comi­cs —, for the accomplishment of this work in the teaching-learning of language and literature. This qualitative article aims to discuss the scho­oling of the literature and to present the possibility of using the classical work Os Lusíadas in elementary school through the use of adaptation to the literature of twine. For this purpose, authors such as Alves and Mari­nho (2012), Calvino (1993), Candido (2011) and Soares (1999) were taken as theoretical contributions. In this way, it could be realized that living with the classics in elementary education is possible. In addition, we note that the adaptation, an appeal criticized by some authors who argue in rela­tion to a possible impoverishment of literary works, when carried out in a way that preserves the characteristics of the adapted work, maintaining its quality, shows itself as a productive means for the realization of the contact between the students and the classic literature, thus guarante­eing the right to literature. In addition, the adaptation does not prevent later students from reading the original work, on the contrary, serves as an initial step to this practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Lucena, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

É graduando em Letras — Licenciatura em Língua Portuguesa — pela Universidade Federal de Pernambuco.

Nailson Monteiro, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

É graduando em Letras — Licenciatura em Língua Portuguesa — pela Universidade Federal de Pernambuco.

References

ABREU, Márcia. História de cordéis e folhetos. Campinas: Mercado das Letras, 1999. p. 73-108.

ABREU, Márcia. Então se forma a história bonita: relações entre folhe¬tos de cordel e literatura erudita, Horizontes Antropológicos, Porto Ale¬gre, v. 10, n. 22, p. 199-218, jul./dez. 2004. Disponível em: http://scielo.br/ pdf/ha/v10n22/22701.pdf. Acesso em: 10 jan. 2019.

ALVES, Hélder. Literatura de cordel na escola: vivência artística ou uti-litarismo. In: LIMA, Maria; ALVES FILHO, Francisco; COSTA, Catarina. (org.). Colóquios linguísticos e literários: enfoques epistemológicos, me¬todológicos e descritivos. Teresina: EDUFPI, 2011. p. 175-192.

ALVES, Hélder; MARINHO, Ana. O cordel no cotidiano escolar. São Pau¬lo: Cortez, 2012. p. 10-132.

AYALA, Maria. Aprendendo a apreender a cultura popular. In: PINHEI¬RO, Hélder (org.). Pesquisa em literatura. Campina Grande: Bagagem, 2003. p. 83-119.

BARBOSA, Socorro (org.). Ensinar literatura através de projetos didáticos e de temas caracterizadores. João Pessoa: Editora da UFPB, 2001. p. 9-23.

BRAGATO FILHO, Paulo. Pela leitura literária na escola de 1.º grau. São Paulo: Ática, 1995. p. 85-92.

CAFIERO, Delaine. Letramento e cultura: formando leitores críticos. In: BRASIL, SEF. Língua portuguesa: ensino fundamental. Brasília: SEF, 2010. p. 85-106.

CALVINO, Italo (org.). Por que ler os clássicos. Tradução Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 1993. p. 9-16.

CAMÕES, Luís de. Os Lusíadas. Organização, apresentação e notas Jane Tutikian. Porto Alegre: L&PM, 2015. p. 223-249. v. 689.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio (org.). Vários escritos. 5. ed., Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011. p. 171-193.

CARVALHO, Diógenes. A adaptação literária para crianças e jovens: Robinson Crusoé no Brasil. 2006. 603 f. Tese (Doutorado em Letras) — Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.

CAVALCANTE, Adriana. Romance recontado em prosa e verso: diálogos entre o “clássico” e a literatura de cordel em sala de aula. 2013. 113 f. Dis¬sertação (Mestrado em Linguagem e Ensino) — Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2013.

CAVALCANTI, Lailson. Lusíadas 2500. Pernambuco: Companhia Edito¬ra, 2006. p. 34-50.

CONCEIÇÃO, Claudia; GOMES, Carlos. A formação do leitor por meio da literatura de cordel, Leia Escola, Campina Grande, v. 16, n. 2, p. 96- 109, 2016.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Miniaurélio século XXI esco¬lar: o minidicionário da língua portuguesa. 4. ed. rev. e ampl. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000. p. 145-158.

JOUVE, Vicent. Por que estudar literatura? Tradução Marcos Bagno e Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2012. p. 7-18.

KLEIMAN, Angela (org.). Os significados do letramento: uma nova pers¬pectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 1995. (Coleção Letramento, Educação e Sociedade). p. 21-35.

KOCH, Ingedore. Argumentação e linguagem. São Paulo: Cortez, 2000. p. 32-50.

LIVROCLIP ‘OS LUSÍADAS’, de Camões. [S. l.: s. n.], 2007. 1 vídeo (3:24 min). Publicado por oCANALdoLIVRO. Disponível em: https://www. youtube.com/watch?v=anFtGooXK74. Acesso em: 10 jan. 2019.

MACHADO, Ana. Como e por que ler clássicos universais desde cedo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2002. p. 12-13.

MARCUSCHI, Luiz. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 45-67.

NASCIMENTO, Varneci. A escrava Isaura em cordel. [Adaptado da obra de] Bernardo Guimarães. Ilustrações Valderio Costa. São Paulo: Nova Alexandria, 2011. (Coleção Clássicos em Cordel).

PALHANO, João. Formação de palavras e estilo: inventividade na litera¬tura popular impressa. 1998. 146 f. Dissertação (Mestrado em Linguís¬tica, Letras e Artes) — Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 1998.

ROCHA, Andrée. A epopeia da hora e a epopeia de sempre, Revista Coló-quio/Letras, Lisboa, n. 58, p. 5-11, nov. 1980.

SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, Aracy; BRANDÃO, Heliana; MACHADO, Maria (org.). A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 1999. p. 17-48.

Published
2020-12-30
How to Cite
Lucena, R., & Monteiro, N. (2020). Experiencing the classics in the classroom: adaptation of the Os lusíadas for string literature . Converência Lusíada, 31(44), 353-378. https://doi.org/10.37508/rcl.2020.n44a392