O vento mudou: o Estado Novo e a inclusão dos festivais da canção televisivos em sua política de integração racial

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37508/rcl.2020.n43a382

Keywords:

Estado Novo, song festivals, racial integration

Abstract

The Estado Novo, authoritarian regime that prevailed in Portugal for 41 years, was headed by António de Oliveira Salazar, between 1933 and 1968, and Marcello Caetano, between 1969 and 1974. This regime, of fascist ideals, apparently differed from its counterparts in relation to the racial integration policy applied to their colonies in the African overseas, claiming to always aim at a multi and pluriracial unity, in which everyone would be Portuguese, whether or not they were in the metropolis. However, in opposition to the speeches foreshadowing a harmonious relationship between the peoples, the colonial wars occurred due to the denial of freedom to the colonies, the same reason why the image of the African black was used in media, in an attempt to demonstrate unity and integration between the territories and the races.

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Author Biography

José Fernando Saroba Monteiro, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutor em História pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, com período sanduíche na Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, pelo Centro de Literaturas e Culturas Lusófonas e Europeias. Mestre em História do Império Português (e-learning) pela Universidade Nova de Lisboa. Especialista em Teorias da Comunicação e da Imagem pela Universidade Federal do Ceará. Licenciado em História pela Universidade de Pernambuco.

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Published

2020-04-30

How to Cite

Monteiro, J. F. S. (2020). O vento mudou: o Estado Novo e a inclusão dos festivais da canção televisivos em sua política de integração racial. Converência Lusíada, 31(43), 67–77. https://doi.org/10.37508/rcl.2020.n43a382