The machine of the (new) world: the poem Vila Rica, by Cláudio Manuel da Costa
DOI:
https://doi.org/10.37508/rcl.2025.nEsp.a1413Keywords:
Cláudio Manuel da Costa, Luso-Brazilian Poetry, Captaincy of Minas Gerais, Vila Rica, MelancholyAbstract
In the heroic poem Vila Rica (1773), Cláudio Manuel da Costa addresses the pacification of the War of the Emboabas and the founding of the first towns in the Captaincy of Minas Gerais. Although he does not employ the ottava rima used in The Lusiads, the author makes several allusions to Luís de Camões’s masterpiece. Among these, two are of great importance to the poem’s narrative structure: the giant Itamonte appears in the Minas landscape as the brother of Adamastor, likewise intent on preventing the conquerors’ passage; and, in the midst of the backlands, a marvelous contrivance offers the hero a revelation of future glories, just as in the Isle of Love the “machine of the world” is revealed to Vasco da Gama. In the Luso-Brazilian work, however, both episodes are redirected toward the specific circumstances of settlement and colonization in the New World, and in particular toward the theme of melancholy, associated with the violence of economic exploitation, in contrast with the prospect of a civil order, which the author links to the very craft of poetry.
Downloads
References
AGUIAR, Melânia Silva de. Editar Cláudio Manuel da Costa e Tomás Antônio Gonzaga. Um diálogo possível. Veredas: Revista da Associação Internacional de Lusitanistas, Porto Alegre, v. 8, p. 171-184, ago. 2007.
ALCIDES, Sérgio. Estes penhascos. Cláudio Manuel da Costa e a paisagem das Minas (1753-1773). São Paulo: Hucitec, Coleção Estudos Históricos, 2003.
ALCIDES, Sérgio. Fábula de Cláudio Manuel: mineração e poesia em situação colonial. Nova Economia, Belo Horizonte, v. 29, número especial, Belo Horizonte, p. 1389-1407, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-6351/6153
ALCIDES, Sérgio. O lugar não-comum e a república das letras. Revista do Arquivo Público Mineiro, v. 44, n. 2, p. 36-49, 2008.
ANDRADE, Carlos Drummond de. Poesia completa. Edição preparada por Gilberto Mendonça Teles. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2002.
AUTOS de devassa da Inconfidência Mineira. 2. ed. preparada por Herculano Gomes Mathias. Brasília, Belo Horizonte: Câmara dos Deputados, Imprensa Oficial de Minas Gerais, 1982. v. 6.
CAMÕES, Luís de. Os Lusíadas. Edição preparada por Álvaro Júlio da Costa Pimpão. Lisboa: Ministério dos Negócios Estrangeiros, Instituto Camões, 2000.
COSTA, Cláudio Manuel da. Cláudio Manuel da Costa. In: PROENÇA FILHOS, Domínio (org.). A poesia dos inconfidentes. Poesia completa de Cláudio Manuel da Costa, Tomás Antônio Gonzaga e Alvarenga Peixoto. Edição organizada por Melânia Silva de Aguiar. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1996. p. 5-530.
COSTA, Cláudio Manuel da. Notas. In: PROENÇA FILHOS, Domínio (org.). A poesia dos inconfidentes. Poesia completa de Cláudio Manuel da Costa, Tomás Antônio Gonzaga e Alvarenga Peixoto. Edição organizada por Melânia Silva de Aguiar. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1996. p. 1047-1113.
FUMAROLI, Marc. L’Âge de l’éloquence. Paris: Albin Michel, 1994.
HESÍODO. Teogonia. A origem dos deuses. Tradução de Jaa Torrano. São Paulo: Iluminuras, 2007.
KLIBANSKY, Raymond; PANOFSKY, Erwin; SAXL, Fritz. Saturne et la mélancolie. Études his toriques et philosophiques: nature, réligion, médicine et art. Tradução de Fabienne Durand Bogaert & Louis Evrard. Paris: Gallimard, 1989.
LOPES, Hélio. Introdução ao poema ‘Vila Rica’. Muriaé MG: edição do autor, 1985.
OVÍDIO. Fastos. Tradução de Márcio Meirelles Gouvêa Júnior, revista por Júlia Batista Castilho de Avellar. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
OVÍDIO. Metamorfoses. Tradução, introdução e notas de Domingos Lucas Dias. São Paulo: Editora 34, 2017.
RIPA, Cesare. Iconologia, overo descrittione d’imagini delle virtù, vitii, affetti, passioni humane, corpi celesti, mondo e sue parti. Pádua: P. P. Tozzi, 1611.
ROSS, Joe. AHI Treasures of Southern Africa 3-07 0557 N. 2 mar. 2007. 1 fotografia. Disponível em: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:AHI_Treasures_of_Southern_Africa_3-07_0557_N_(567240377). jpg. Acesso em: 21 ago. 2025.
ROULIN, Jean-Marie. L’Epopée de Voltaire à Chateaubriand: poésie, histoire et politique. Oxford: Voltaire Foundation, 2005.
SILVA, Luciano Pereira da. A astronomia de ‘Os Lusíadas’. Lisboa: Junta de Investigações do Ultramar, 1972.
VASCONCELOS, Osvaldo. Restr:Itacolomi sob nuvens.jpg. 23 ago. 2014.1 fotografia. Disponível em: https://br.m.wikipedia.org/wiki/Restr:Itacolomi_sob_nuvens.jpg. Acesso em: 21 ago. 2025.
VAN DE PASSE, Crispijn. Os filhos de Saturno. Harvard Art Museums,
c. 1600. 1 gravura em metal. Disponível em: https://harvardartmuseums. org/collections/object/339724. Acesso em: 21 ago. 2025.
VIRGÍLIO. Eneida. Tradução, introdução e notas de Carlos Ascenso André. Lisboa: Quetzal, 2022.
VOLTAIRE. Essai sur la poésie épique. In: VOLTAIRE. Oeuvres completes.
Oxford: Voltaire Foundation, 1996. v. 3, parte 2, p. 395-498.
WISNIK, José Miguel. Maquinação do mundo. Drummond e a mineração. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
ZUMTHOR, Paul. Rhétorique et poétique. In: Langue, texte, énigme. Paris: Seuil, 1975. p. 93-124.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sérgio Alcides Pereira do Amaral

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in Convergência Lusíada agree with the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.

Revista Convergência Lusíada is licensed under a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.





