The portrait of the sphinx
DOI:
https://doi.org/10.37508/rcl.2024.nEsp.a1290Keywords:
End of the century, Modernism, Mário de Sá-Carneiro, Avant-gardeAbstract
This study aims to deepen the analysis of the ecphrastic interactions present in the works of Mário de Sá-Carneiro, highlighting his complex relationships with various art forms such as painting, music, dance, sculpture, and architecture. By exploring these connections, the relentless pursuit of the author for the realization of the Total Work of Art is revealed, a fundamental concept within the context of Portuguese modernism. Through meticulous investigation, it is evidenced how Sá-Carneiro transcends the traditional boundaries of artistic expression, amalgamating diverse influences and fostering a profound dialogue between different languages. In this sense, his works emerge as true laboratories of the creative effervescence of the period, reflecting not only the individual concerns of the author but also the pulsating cultural and aesthetic transformations of an era marked by the relentless pursuit of the synthesis of the arts. Thus, by recognizing the richness and depth of these ecphrastic connections, we are led to a broader and more enriching appreciation of Mário de Sá-Carneiro’s contribution to the configuration of literary modernity in Portugal.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Estâncias: a palavra e o fantasma na cultura ocidental. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.
ALVES, Maria Theresa Abelha. F/V: considerações em torno de uma cor-flor. Metamorfoses. Rio de Janeiro: v. 14, n. 2, p. 13-19, 2017. DOI: https://doi.org/10.35520/metamorfoses.2017.v14n2a17637
BALZAC, Honoré. Traité de la vie élegante. Paris: Editions Sillage, 2011.
BARTHES, Roland. Aula. Trad. Leila Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 2007.
BAUDELAIRE, Charles. As flores do mal. Trad. Pietro Nassetti. São Paulo: Martin Claret, 2004.
BAUDELAIRE, Charles. Poesia e prosa. Edição organizada por Ivo Barroso. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1995.
BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. Obras escolhidas III. Trad. José Carlos Martins Barbosa e Hemerson Alves Baptista. São Paulo: Brasiliense, 2000.
CALINESCU, Matei. As cinco faces da modernidade: Modernismo, Vanguarda, Decadência, Kitsch, Pós-Modernismo. Trad. Jorge Teles de Menezes. Lisboa: Veja, 1999.
COMPAGNON, Antoine. Os antimodernos. De Joseph de Maistre a Roland Barthes. Trad. Laura Taddei Brandini. Belo Horizonte: UFMG, 2011.
D’AUREVILLY, Barbey. Du dandyism et de George Brummell. Paris: Editions Sillage, 2008.
EAGLETON, Terry. Teoria da literatura: uma introdução. Trad. Waltensir Dutra. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
GAY, Peter. O século de Schnitzler. Trad. S. Duarte. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
GAY, Peter. Modernismo: o fascínio da heresia. De Baudelaire a Beckett e mais um pouco. Trad. Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
HABERMAS, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade. Lisboa: Dom Quixote, 2011.
HUYSMANS, J. K. Às avessas. Trad. José Paulo Paes. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
MORETTO, Fúlvia. Caminhos do decadentismo francês. São Paulo: Perspectiva, 1989.
PAGLIA. Camille. Personas sexuais: arte e decadência de Nefertite a Emily Dickson. Trad. Marcos Santarrita. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
PAZ, Octavio. Os filhos do barro: do Romantismo à Vanguarda. Trad. Ari Roitman e Paulina Wacht. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
PAZ, Octavio. A dupla chama: amor e erotismo. Trad. Wladyr Dupont. São Paulo: Siciliano, 1994.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Altas literaturas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
PRAZ, Mario. A carne, a morte e o diabo na literatura romântica. Trad. Philadelpho Menezes. São Paulo: UNICAMP, 1996.
SÁ-CARNEIRO, Mário de. Poesia de Mário de Sá-Carneiro. Organização de Fernando Cabral Martins. Lisboa: Presença, 1996.
SÁ-CARNEIRO, Mário de. Obra completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1995.
SANTANA, Rafael. Lições do Esfinge Gorda. Tese (Doutorado em Literatura Portuguesa) - Programa de Pós-Graduação em Letras Vernáculas, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2014.
WILDE, Oscar. O retrato de Dorian Gray. Trad. José Eduardo Ribeiro Moretzsohn. Porto Alegre: L&PM, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Convergência Lusíada agree with the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Revista Convergência Lusíada is licensed under a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.