Two modes of narrating the criminal child in twentieth-century Brazilian literature: Jorge Amado and Murilo Rubião

Keywords: Gothic, narrator, Jorge Amado, Murilo Rubião, children

Abstract

Based on critical works such as those by Steven Bruhm (2006) and Robin Wood, this article reflects on the relations between childhood and crime in twentieth-century pieces that are tributary of negative poetic traditions. Our starting point was the hypothesis that there are two preponderant narrative modes: (i) denouncing narrators, who draw attention to child monstrosity as a consequence of social issues; and (ii) impassive narrators, who, by not offering explicit justifications for child criminality, tend to present it as inherent and insolvable. To illustrate these premises, we turned to the novel Capitães da Areia (1937), by Jorge Amado, and to the short story “A Casa do Girassol Vermelho” (1947), by Murilo Rubião.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Júlio França, Rio de Janeiro State University

Professor associado de Teoria da Literatura na Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Tem doutorado em Literatura Comparada pela UFF (2006), com pós-doutorado na Brown Universi­ty (2014-2015). Pesquisador do CNPq e Bolsista do programa Prociência (UERJ/FAPERJ), é coordenador do grupo de pesquisa Estudos do Gótico (CNPq) e coeditor do periódico acadêmico Abusões.

Daniel Augusto Pereira Silva, Rio de Janeiro State University

Doutorando em Teoria da Litera­tura e Literatura Comparada (UERJ) e bolsista CAPES sob orientação do Prof. Dr. Júlio França. Seu projeto de tese trata do grotesco na prosa de fic­ção decadente brasileira e francesa. Atualmente, trabalha como professor substituto do setor de Letras Francesas da UFRJ.

References

AMADO, Jorge. Capitães da Areia. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

BASTOS, Alcmeno. Murilo Rubião e a questão da causalidade. In: BATALHA, Maria Cristina; GARCÍA, Flavio (org.). Murilo Rubião 20 anos depois de sua morte. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013. p. 67-82.

BLOOM, Paul. O que nos faz bons ou maus. Tradução de Eduardo Rieche. Rio de Janeiro: Best Seller, 2014.

BRUHM, Steven. Nightmare on Sesame Street: or, the Self-Possessed Child. Gothic Studies, Edinburgh, v. 8, n. 2, p. 98-113, nov. 2006.

DOSSE, François. A saga dos intelectuais franceses, v.1; à prova da história (1944-1968). Tradução de Guilherme João de Freitas Teixeira. São Paulo: Estação Liberdade, 2021.

GEORGIEVA, Margarita. The Gothic Child. London: Palmgrave Macmillan, 2013.

GREGORY, Kristen. Exceptional and Destructive: The Dangerous Child and the Atom Bomb in Postwar Science Fiction. In: _____. FLEGEL, Monica; PARKES, Christopher (org). Cruel Children in Popular Texts and Cultures. Cham: Palgrave Macmillan, 2018. p. 153-168.

JOSIOWICZ, Alejandra J. La cruzada de los niños: intelectuales, infancia y modernidad literaria en América Latina. Bernal: Universidade Nacional de Quilmes, 2018.

JUDT, Tony. O mal ronda a terra: um tratado sobre as insatisfações do presente. Tradução de Celso Nogueira. Rio de Janeiro: Objetiva, 2011.

KOLBUSZWESKA, Zofia. The Purloined Child: American Identity and Representations of Childhood in American Literature (1851-2000). Lublin: Wydawnictwo KUL, 2007.

MURPHY, Bernice M. Horror Fiction from the Decline of Universal Horror to the Rise of the Psycho Killer. In: ALDANA REYES, Xavier (ed.). Horror: a literary history. London: British Library, 2016. p. 131-158.

OATES, Joyce Carol. Killer Kids. The New York Review of Books, November 6, 1997, s.p. Disponível em: <https://www.nybooks.com/articles/1997/11/06/ killer-kids/> Acesso em 12 de agosto de 2021.

PUNTER, David. Technogenealogies: Family Secrets. In: _____. The Gothic Condition: Terror, History and the Psyche. Wales: Wales University Press, 2016. p. 87-94.

RUBIÃO, Murilo. A Casa do Girassol Vermelho. In: _____. Contos reunidos. São Paulo: Editora Ática, 2005. p. 15-24.

SARTRE, Jean-Paul. Que é a literatura? Tradução de Carlos Felipe Moisés. São Paulo: Editora Ática, 2004.

WEINSTOCK, Jeffrey Andrew. Invisible Monsters: Vision, Horror, and Contemporary Culture. In: _____. (org.). Monster Theory Reader. London: University of Minnesota Press, 2020. p. 358-373.

WOOD, Robin. An Introduction to the American Horror Film. In: WEINSTOCK, Jeffrey Andrew (org.). Monster Theory Reader. London: University of Minnesota Press, 2020. p. 108-135.

Published
2022-08-14
How to Cite
França, J., & Pereira Silva, D. A. (2022). Two modes of narrating the criminal child in twentieth-century Brazilian literature: Jorge Amado and Murilo Rubião. Converência Lusíada, 33(47), 148-174. https://doi.org/10.37508/rcl.2022.n47a478